Twórcy

Janusz Józefowicz – rezyseria i choreografia

Absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Tańca uczył się w Szkole Wokalno -Tanecznej w Koszęcinie i w Pradze m. innymi pod kierunkiem wybitnego profesora, Franka Towena. Za rolę dyplomową (Marco) w „Widoku z mostu” Artura Millera dostał wyróżnienie na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi.
Jego spektakl dyplomowy PWST/1984 r. w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego pt. „Złe zachowanie” był wydarzeniem artystycznym roku.
Przedstawienie prezentowano prawie w całej Europie i zdobyło szereg liczących się nagród. Prapremiera musicalu „METRO” odbyła się w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, 30 stycznia 1991 roku. W Nowym Jorku, w marcu 1992 r., a w Moskwie w październiku 1999r. Od listopada 1992 r. Janusz Józefowicz jest dyrektorem artystycznym teatru Studio Buffo. 

 

[GROSIK 1 - piosenki z lat 50. (4 września 1993 r.), NIE OPUSZCZAJ MNIE... - piosenki Jacquesa Brela ( 7 stycznia 1994 r.), BAJOR W BUFFO (6 kwietnia 1994 r.), GROSIK 2 - piosenki z lat 60. (27 lutego 1995 r.), TYLE MIłOŚCI - piosenki z lat 20. i 30. (16 marca 1996 r.), OBOK NAS - piosenki z lat 70. (24 października 1997 r.), KATARZYNA GRONIEC - koncert (28 marca 1998 r.), PRZEŻYJ TO SAM - piosenki z lat 80. (17 kwietnia 1999 r.), NIEDZIELA NA GŁÓWNYM - piosenki W. Młynarskiego (29 kwietnia 2001 r.), UKOCHANY KRAJ... czyli PRL w piosence (19 lutego 2002 r.), WIECZÓR CYGAŃSKI W BUFFO (15 września 2002 r.), WIECZÓR ŻYDOWSKI W BUFFO (22 października 2002 r.) , WIECZÓR ROSYJSKI W BUFFO (26 kwietnia 2003 r.), PANNA TUTLI PUTLI (17 maja 2004 r.), ROMEO I JULIA (8 października 2004 r.), WIECZÓR WŁOSKI (18 lutego 2005 r.)]

Przez 11 sezonów, w samej siedzibie Studio Buffo zagrano ponad 2700 spektakli i ok. 870 przedstawień na stadionach, w amfiteatrach i wynajętych scenach w kraju i za granicą. Janusz Józefowicz wykształcił od podstaw zespół musicalu, bez którego trudno dzisiaj wyobrazić sobie naszą scenę teatralną czy estradę: Katarzyna Groniec, Anna Frankowska, Barbara Melzer, Edyta Górniak, Natasza Urbańska, Robert Janowski, Michał Milowicz, Dariusz Kordek, i inni.

Janusz Józefowicz, aktor i dyrektor, scenarzysta, choreograf i reżyser uhonorowany licznymi nagrodami, współpracujący z najlepszymi, z Andrzejem Strzeleckim, Wojciechem Młynarskim, Magdą Umer, Marią Fołtyn, Andrzejem Wajdą, Erwinem Axerem czy Andrzejem Woronem z niebywałym sukcesem dokonań opracowań choreograficznych w przedstawieniach m. innymi takich jak ZIMY ŻAL (1988 r.) i BIG ZBIG SHOW w Teatrze Rampa, WITWEN w Teatrze w Wiedniu, DYBUK w Teatrze w Tel Awiev, HALKA w Teatrze Wielkim w Warszawie, OTELLO w Theater am Goetheplatz w Bremen, MARTWE DUSZE Gogola w Volksbühne w Berlinie, MAHAGONY Bertolta Brechta i Kurta Weila w Theater am Goetheplatz w Bremen, reż. Andrzej Woron , CRAZY FOR YOU (2003) w Romie.

Druga, oryginalna, największa polska produkcja musicalowa pt. „Piotruś Pan” Jeremiego Przybory, Janusza Stokłosy a w inscenizacji, w reżyserii i w choreografii Janusza Józefowicza …zelektryzowała artystów i publiczność. Widzowie i krytycy uznali ją już następnego dnia za wydarzenie sezonu. (…) Spektakl jest zrobiony z rozmachem i wyczuciem dziecięcej wyobraźni, fantazją. Wykorzystano niemal wszystko, co na tej scenie można, by oczarować, zadziwić, omamić. Są więc elementy happeningu, wciąganie widzów w zabawę i przenoszenie akcji na widownię, zręcznie wplatane elementy filmowe, latające postacie, pływające machiny (…)

Inne brawurowe inscenizacje i mistrzowskie reżyserie to m. innymi: WESELE Stanisława Wyspiańskiego (2000) w szczecińskim Teatrze Polskim i CZAROWNICE Z EASTWICK (2003) w Teatrze Kinoaktora w Moskwie.

Musical „Romeo i Julia” jest trzecim oryginalnym przedsięwzięciem musicalowym duetu Janusza Józefowicza i Janusza Stokłosy w Polsce.

Janusz Stoklosa – muzyka

Absolwent Katedry Teorii i Historii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1978). Autor ponad 150 partytur muzyki teatralnej i filmowej.

Debiutował w krakowskim Teatrze STU muzyką do spektaklu „Pacjenci” wg „Mistrza i Małgorzaty” M. Bułhakowa w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego (1976). Współpracował z najlepszymi polskimi scenami komponując między innymi dla Andrzeja Wajdy, Janusza Warmińskiego, Macieja Prusa, Mikołaja Grabowskiego.

W 1979 roku powstała muzyka do spektaklu „De Blijde Intrede van Christus in Brussel” wystawionego w Królewskim Teatrze Flamandzkim w Brukseli z okazji 1000-lecia miasta Brukseli. Muzykę wydała wytwórnia Ariola / Polydor. W latach 1984-1990 był kierownikiem muzycznym Teatru Ateneum w Warszawie gdzie wraz z W. Młynarskim i J. Józefowiczem współtworzył spektakle „Brel”, „Hemar”, „Wysocki”.
Od 1986 do 1991 r. współpracował z Michałem Bajorem, koncertując w wielu krajach Europy, USA i Kanadzie.

W 1991 ukończył pracę nad musicalem „Metro” do tekstów A. i M. Miklaszewskich, w adaptacji, choreografii i reżyserii J. Józefowicza.

16 kwietnia 1992 w Minskoff Theater na Broadwayu odbyła się jego amerykańska premiera. Zagrano ponad 1200 przedstawień.

Za muzykę do musicalu „Metro” Janusz Stokłosa został nominowany do broadway’owskiej Tony Award w kategorii: najlepsza partytura teatralna w sezonie 1991/1992. W lutym 1994 muzyka „Metra” została uhonorowana złotą płytą, w listopadzie 1997 platynową, a 30 maja 1998r. podwójną płytą platynową. 22 października 1999 r. na scenie moskiewskiej operetki odbyła się, z ogromnym sukcesem, premiera rosyjskiej wersji musicalu. W 2000 r. „METRO” otrzymało ZŁOTĄ MASKĘ, najważniejszą nagrodę teatralną w Rosji.

W 2003 r. film M. Minača z muzyką J. Stokłosy pt. „The Power of Good” otrzymał: 2002 International EMMY AWARD – najbardziej prestiżową nagrodę w dziedzinie filmu telewizyjnego na świecie.

Od 1990 r. Janusz Stokłosa jest stałym kompozytorem berlińskiego Teatru Kreatur A. Worona, który został uznany za jedno z najciekawszych zjawisk artystycznych w krajach niemieckojęzycznych. W latach 90. współpracował z wiedeńskim Burgtheater, Schauspielhaus w Zurichu, Bremer Theater czy berlińskimi Deutsches Theater, Schaubühne i Volksbühne.
We wrześniu 1992 założył własne Wydawnictwa Muzyczne i Nutowe – Stokłosa Editions, które w swym katalogu posiadają m. innymi utwory Elżbiety Sikory, Jerzego Wasowskiego, Jeremiego Przybory czy Pawła Mykietyna.

Od października 1992 jest prezesem ” Studio Buffo ” sp. z o.o., którą tworzą m. in. pierwszy w Polsce prywatny teatr, profesjonalne studio nagrań, studio artystyczne „Metro”, autorska restauracja i galeria.

Dyskografia:
Metro, Piotruś Pan, Janusz Stokłosa , Giesing&Stokłosa, Songi Teatru Stu, De Blijde Intrede van Christus in Brussel, Teatr Worona, Ekstradycja, Pułapka, Metro w Rosji, Era of Love, Song of Love, Do widzenia do jutra, Wszyscy moi bliscy, Metro międzynarodowe.

 

 

Agata Miklaszewska – libretto i teksty piosenek

Maryna Miklaszewska – libretto i teksty piosenek

Janusz Sosnowski – scenografia

Jaroslaw Regulski – dzwiek

Mieczyslaw Koziol – swiatlo

 

Magdalena Maciejewska – kostiumy

Ewa Krauze – kostiumy

Danuta Bilinska – efekty laserowe

Wiktor Kubiak – producent